3/5-18//Vestkyst Som Hjemme

2/5

Sidst jeg skrev skulle jeg til at tilbage til vestkysten, og trods mit meget lidt typiske ophold i Vegas nåede jeg lige at tage et par billeder på vej ud…

Foran mig havde jeg omkring 7 timer på vejen, så skulle have lagt nogle pauser ind. Den første blev i Barstow, hvor jeg bare holdt ind for morgenmad/frokost som var to mega lækre salater halv størrelse. Og lemonade. Hvorfor er der ikke ordentlig lemonade hjemme?

Ud i bilen igen og videre, videre, videre.

Næste ophold blev i Bakersfield, hvor jeg fandt Hart Park. Turen dertil var super smuk og gik gennem Sierra Mountains. I det hele taget har den sidste uges tid været præget af højdeforskelle og propper i ørerne 😁 Som jeg kom vestpå blev det også grønnere, og jeg kørte igen igennem områder med de enormt flotte Joshua trees (jeg ved ikke hvad de hedder på dansk, men jeg elsker dem!)

Der begyndte at dukke alle mulige frugtplantager op – fra mandler til citroner og meget andet.

Nå. Men parken var en underlig blanding af super flot og lidt suspekt: Der er plantet over 100 forskellige slags træer, den ligger ved en flod, har en flot sø, det vrimler med dyr: røde egern, jordegern, massevis af forskellige fugle, sumpskildpadder, vaskebjørne, vilde katte, påfugle og – og – og… Men samtidigt har jeg ikke engang på festival set så klamme toiletter (før i dag – det er åbenbart udbredt på offentlige toiletter her ovre 😖) Der var mere affald også end jeg har set andre steder, men det skal retfærdigvis nævnes at det godt nok virker til at det er noget de går meget op i her. Har set skilte der oplyser om at hvis man kaster affald er bødeprisen 1000$ (2000$ på en enkelt strækning).

Men det var flot, jeg nød det og det var skønt at gå lidt fremfor at sidde i bilen.

Efter et par timer kørte jeg videre. Stik vest – solen i øjnene og Mazdaen peb over, at den ikke kunne se ud ad kameraet. Det er ellers smart – automatgear, fartpilot, den bremser selv hvis dem foran gør, den retter op, hvis jeg nærmer mig en stribe på vejen uden at have blinket først og advarer om biler på siden af mig. Jeg bliver verdens mest nervøse billist når jeg selv skal til at køre bil igen 😂

Men den videre tur bød igen på flotte oplevelser. Kæmpestore oliefelter, en lille støvtornado (det hedder de sikkert ikke) og så TROR jeg altså nok jeg måske vist nok muligvis så en bjørn. Det er jo så fordelen ved at rejse alene, for det kan jeg jo bare bilde jer ind, jeg gjorde. Jeg er ikke sikker, for det var på lang afstand og kan jo også have været noget kvæg af en art, men den bevægede sig bare meget u-kvæget.

Jeg ankom til Morro Bay kvart i ni og fik et mega lækkert værelse, hvor jeg kunne lave en kande koffeinfri kaffe mens jeg var i bad og nyde en kop inden sengetid. Første nat med ro nok til at droppe ørepropperne – det eneste jeg kunne høre var lidt biler og søløver…

3/5

Vågnede glad og udhvilet, lavede kaffe IGEN (hurra!) og tjekkede ud.

Kørte en kort tur ned til stranden og parkerede bilen ved et akvarium. Jeg har jo set ‘Find Dory’, hvor de finder et vildt akvarium, hvor de tager sig af de skadede og syge dyr!

Det var så ikke det her…

Det SKAL dog siges, at det faktisk er et sted, hvor de tager stakkels dyr ind og at de FÅR det bedre. Men… ja. Jeg fik ikke lige en wow-oplevelse.

Til gengæld fik jeg booket en tur rundt i bugten. Inden vi skulle afsted nåede jeg at kigge i butikker og fik købt korte surfstøvler blandt andet.

Sejlturen var rigtig fin – det har kun været omkring 15 grader i dag og blæst meget, så det var med jakke og halstørklæde. Kaptajnen hed Mario og havde en ‘lærling’ med. Mario vidste en masse om området og de dyr, vi så. Og der var både søløver, hav-oddere, pelikaner, fisk og jordegern – de sidste dog inde på kysten. Og Morro Rock – en vulkansk klippe helt alene herude.

Det var generelt lækkert at være ude på vandet.

Da vi kom ind igen fandt jeg frokost/morgenmad. En burger med kartofler. Og jeg glemte lige det der med, at grønt ikke er en implicit del af burgere i USA. Så det var en tung affære. Men mega lækker lemonade igen. Og også tjener, så jeg kunne selvfølgelig pludselig ikke snakke engelsk længere 😂

Derfra hentede jeg en latte ved en bager og tog den med på gåtur ud til klippen, hvor der igen var god udsigt til blandt andet oddere.

Efter turen kørte jeg til aftenens motel og har kun forladt værelset for at købe lidt ind. Så nu er det snart godnat igen.

I morgen kører jeg op ad Highway 1 HELT ude ved kysten. Der er booket værelse i Monterey, hvor jeg skal se et ORDENTLIGT akvarie.

San Francisco bliver simpelthen reduceret til køreturen hen over Golden Gate en af de næste dage. Min største ulykke er mangel på tid til det HELE.

Jeg har virkelig meget lyst til en reel rejse rundt til nationalparkerne med enten campingbus eller telt engang. I hvert fald to måneder.

Den her tur føles bare som en forret. Det er lækkert og jeg er vild med det, men det er småtterier i forhold til hvad der er på hele menuen.